DİŞ TELİ TEDAVİSİ | BÖLÜM 3


Merhaba,
Bundan yaklaşık 6 ay önce ortodontik tedavi görüyordum. Dişlerimdeki şekil bozukluğu beni bu tedaviye itti. Aynı zamanda çenemin olması gerekenden dar olması ve dişlerin üzerindeki baskı bu tedaviyi estetik kaygıdan sağlık problemine dönüştürdü. Dolayısıyla 2,5 yıl süren bir tedavi başlamış oldu. Tedavi sürecimin nasıl geçtiğini, hangi problemlerle karşılaştığımı, tedavinin ayrıntılarını ve diş teli ile ilgili merak ettiğiniz her şeyi yazmış olduğum şu yazılardan okuyabilirsiniz. ( BÖLÜM 1 | BÖLÜM 2 )

Diş teli tedavisinin üçüncü bölümü olarak diş telinin çıkmasıyla neler yaşadım bunlardan bahsedeceğim. Diş teli çıktıktan sonra pekiştirme tedavisi olarak adlandırılan bir sürece giriyorsunuz. Bu süreç tel taktıran herkes için gerekli ve oldukça önemli. Doktorumla konuştuğumda teller çıktıktan sonra dişlerde oynama olabileceğini öğrendim. Dişlerin arasındaki dokuların çiğneme hareketlerine bağlı olarak esnek olmasından dolayı tedavinin başındaki şekline dönme olasılığının yüksek olduğunu gördüm. Bu benim istemediğim bir sonuçtu elbette. O kadar uğraş verip 2,5 yıl boyunca düzeltmeye çalıştığım dişlerimin eski haline dönmesini hiç istemem. Bu nedenle pekiştirme tedavisinin ayrıntılarını ve neler yapmam gerektiğini doktorumdan detaylı bir şekilde öğrendim.

Pekiştirme tedavisinin ana mantığı teller çıktıktan sonra dişlerin konumunu korumaktır. Bunu çeşitli yöntemlerle gerçekleştirebiliyoruz. Bu konuda dişlerinize ve tedavinize uygun yöntemi doktorunuzla beraber seçebilirsiniz. Ben en yaygın iki seçenekten bahsedeceğim bugün. İlk olarak dişlerin arkasına yapıştırılan ince tel olarak betimleyebileceğim ve bilimsel ismi Lingual retainer olan yöntemden bahsedeceğim. Alt ve üst çenenizdeki ön dişlerin arkasına yapıştırılan bu ince tel sayesinde dişlerinizin oynaması engellenmiş oluyor. Bu teli ömür boyu takmak zorundasınız. Konuşmanızı engelleyen veya dilinizi rahatsız eden bir şey değil. Fakat bu tel takıldıktan sonra dişlerinizin temizliğine önem vermelisiniz. Dişlerin arkasında olduğundan ve orada yemek artıkları telin arasında biriktiğinden iyice temizlemeniz gerekmektedir. Aksi takdirde çürükler ve diş taşı meydana gelebilir. Bu da istemediğimiz bir sonuç elbette. Güzel bir şekilde dişlerinizi temizlerseniz rahat bir yöntem olduğunu söyleyebilirim.


Gelelim benim kullanmış olduğum ikinci yönteme. Essix plak adı verilen şeffaf bir apareyden bahsediyoruz. Diş tellerimi çıkartmak için gittiğimde doktor tellerimi çıkartıp dişlerimi temizledi ve dişlerimin şeklini almak için bir karışımı dişlerime yerleştirdi. Alçı gibi düşünebilirsiniz bunu. Alt ve üst çenem için bu işlemi yapıp dişlerimin şeklini aldıktan sonra Essix plak adı verilen apareyi hazırladılar. Bunu yapmaları bir veya iki gün sürdü. Almaya gittiğimde gördüğüm şey şeffaf bir plaktı. Dişlerimin şeklindeki bu şeffaf apareyi dişlerime taktığımda onları olması gereken konumda tutmuş oluyordum. Böylece dişlerimin eski haline dönmesi gibi bir senaryo gerçekleşmemiş oluyordu. Benim dişlerime bahsetmiş olduğum o ince telden takılmadı. Doktorum bu yöntemin benim için uygun olmadığını söyledi. Bu nedenle ben pekiştirme tedavisi olarak Essix plak kullandım. Kullanması oldukça zahmetli diyebilirim. Çünkü doktorumun bana önerdiği kullanma şekli, ilk 6 ay 24 saat boyunca sonraki 6 ay ise 12 saat boyunca, şeklindeydi. Altı ay boyunca bu plakları yalnızca yemek yerken veya sıcak bir şeyler içerken çıkardım. Onun haricinde sürekli kullandım. Şeffaf olduğu için estetik olarak hiçbir sıkıntısı yok. Fakat alışana kadar birtakım zorluklara katlanıyorsunuz. Örneğin sürdüğüm rujlar hep dişlerime yani plaklara bulaşıyordu. Konuşurken biraz rahatsız oluyordum. Zira ağzımda yani dişlerimde bir şey var. Bu nedenle pek rahat diyemeyeceğim bu plaklar için. Aynı zamanda temizliği de çok önemli. Günde iki defa plakları temizlemeniz gerekiyor. Ben temizlemek için bildiğimiz sıvı sabunları kullandım. Sıvı sabun, diş macunu gibi ürünlerle plakları temizleyebilirsiniz. Fakat diş macunu uzun süre kullanıldığında plaklarda mat bir görünüm sağlıyormuş. Bu da estetik olarak hoş olmadığından önerilmiyor. Plaklarınızı çıkarırken ve takarken dikkat etmeniz gerekiyor. Çok çabuk kırılabilen şeyler çünkü. Ben bu süreçte bir tane kırdım. Aynı zamanda sıcak sudan da uzak tutmalısınız. Ağzınızda plaklar varken sıcak içecek içmeyin, sigara içmeyin. Sıcak zarar verdiği için kullanmayın, sigara da oldukça kötü bir kokuya sebep oluyor.

Eğer pekiştirme tedavinizi aksatırsanız, doktorun önerdiği şekilde kullanmazsanız dişlerinizin bozulma ihtimali oldukça yüksek. Bu nedenle diş teliniz çıktı diye sevinip her şey bitti sanmayın. Tedavinin daha da önemli olan kısmındasınız. Dişlerinizi korumanız gerekmekte... Ben elimden geldiğince düzgün kullanmaya ve plaklara iyi bakmaya çalıştım. Başardım mı başaramadım bilmiyorum fakat dişlerimde büyük bozulmalar görmedim. Ufak bozukluklar gördüm alt çenemdeki dişler için fakat bu benim çenemin küçüklüğünden ve dişlerin birbirine baskı uygulamasından kaynaklanıyor. Eğer sizin çeneyle ilgili bir probleminiz yoksa düzgün bir şekilde tedavinizi uyguladığınızda hiçbir problemle karşılaşmazsınız. Umarım diş teli takan arkadaşlarım için faydalı bir yazı olmuştur. Bol şans diliyorum.



9 yorum

  1. Bundan sonra dilerim; güzel bir gülümsemeye sahip olursun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, teller çıktıktan sonra buna kavuştum.

      Sil
  2. Eda kızım. Sen olanca ılımlı bakmaya çalışmışsın olaya ama bayağı yorucu bir süreçmiş. Diş gerçekten de çok önemli. Şu an ben üst dişlerimin kalanlarını da çektirmek zorunda kaldım. Kalıp ve takma diş. Ailede genetik. Ben içlerinde en sağlam olanlarındanım güya ama dişler için aynı şey mevzubahis değil maalesef. Eskiden olsa çok üzülürdüm ama dert etmiyorum şimdi. En azından alt çenemdeki dişler benim. Sana da geçmiş olsun canım. Dilerim zamanla kullanmaya alışırsın. Tetikte oluyor baştan insan. Benimseyince sanki sorunlar azalıyor. Gözlerinden öperim yavrum .)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sana da çok geçmiş olsun Ece abla. Olsun her şey daha güzel bir gülümseme ve sağlık için. Bu nedenle bütün zorluklar aşılır ve sıkıntılar giderilir. Sana da bu süreçte sabır diliyorum. Şuan o yorucu kısmı atlattığım için daha rahatım ve dişlerimden çok memnunum. Seni çok öpüyorum :)

      Sil
    2. Ben de seni öpüyorum canım :) Dilerim rahat kullanırsın kızım :)

      Sil
  3. yani senin durum nasıl şimdi. memnunsun gibi. rahat mısın alıştın mıı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tellerim çıktı zaten. Asıl zor olan kısmı atlattım. Pekiştirme tedavisi için kullanmış olduğum plak beni çok zorlamadı. Şuan onları sadece gece takıyorum. Daha rahat ve mutlu olduğumu söyleyebilirim.

      Sil
  4. Bu deneyimin ardından neşe dolu gülücük resimleri isteriz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazının sonuna hemen ekliyorum :))

      Sil