YGS SINAVI İÇİN TAKTİKLER

by - 2/11/2017



MERHABA,
Çok yorucu ve stresli bir yıl geçirdiğinizi biliyorum. YGS sınavı için deli gibi çalıştınız, bütün formülleri ezberlediniz ve son günlerde eksik konularınızı yetiştirmeye çalışıyorsunuz. Bir yandan da eliniz ayağınız birbirine karışıyor ve çıldırıyorsunuz. "Bu konular nasıl yetişecek?"

Sınava yaklaşık bir ay kalmışken size ufak tavsiyeler ve uygulayabileceğiniz taktikler vermek istiyorum. Hadi hemen başlayalım kaybedecek vaktimiz yok.

1. DENEME ÇÖZ!
Deneme çözme kısmı her zaman çok az ilgi görmüş ve son aylara sıkıştırılmıştır. Oysaki bu büyük bir yanlıştır. Hiçbir şey bilmiyor gibi hissettiğiniz için başlarda deneme çözmeye pek sıcak bakmadınız. Dershanede veya özel olarak evde çözdüğünüz birkaç denemenin sonucu beklediğinizden düşük gelince kendinizi konulara ve sorulara attınız. Oysa YGS sınavının bilgiden çok taktiksel bir sınav olduğunu hatırlamanız gerekirdi. İyi bir strateji ve soru çözme kabiliyeti geliştirdiğinizde YGS sizin için rahat bir geçiş olacaktır. Bu kabiliyeti kazanmak için bolca deneme çözmeniz gerekiyor. Gerçek bir sınav ortamı oluşturarak zamana karşı çözebildiğiniz kadar deneme çözmelisiniz. Hangi bölümde daha başarılı olduğunuzu, ne tarz sorularda hata yaptığınızı, sözelden mi sayısaldan mı başlamanız gerektiğini ancak deneme çözerek karar verebilirsiniz. Farklı şekillerde çözdüğünüz denemelerin sonuçlarına göre kritik soruların cevabını verip kendi stilinizi oluşturabilirsiniz. Fakat bir ay kaldı, bunları bir aylık süreçte yapabilir misiniz? Elbette! Her gün veya iki günde bir olmak şeklinde deneme çözmeye devam edin. Konuları ve eksikleri bana göre bir kenara bırakın ve dert etmeyin. 500 alabileceğini düşünenler tüm konulara hakim olsun elbette fakat tam puan yapamayacaksınız tam konuyla sınava girme hayalini kenara bırakın bence. Kaldı ki YGS bilgi sınavı olmadığından bütün konuları bilmek aşırı bir fayda sağlamayacaktır. Yani ezber bilgi size bu sınavda bir başarı kazandırmayacak.

2. ZAMANI İYİ KULLAN!
YGS sınavının en büyük sıkıntılarından biri de zamanı yeterli kullanamama kısmıdır. Özellikle Türkçe bölümü adayların çoğunu elemeyi hedefler. Ağır ve uzun paragraf soruları adayların dikkatini, düşünme becerisini ve zamanı kullanma şeklini ölçer. Stresli bir şekilde ve kafamızda birçok düşünce taşıyarak o soruları anlamaya çalışmak oldukça güçtür. Bu da bizi oyalamaya başlar. Zaman akıp gider ve biz aynı paragrafı üçüncü, dördüncü kere okur ve hala bir cevap bulamayız. Daha da heyecanlanmaya ve korkmaya başlarız. Sayısala geçtiğimizde işlemlerde hatalar yapmaya, yanlışları düzeltmeye ve soruların sonuçlarına bir türlü ulaşamamaya başlarız. Bu durumların hepsi zaman kaybına yol açar. Oysa evimizde çözerken zamanı artırır ve iyi sonuçlar alırdık. Sınav zamanında kesinlikle böyle bir rahatlığa sahip olmayacağınızdan emin olun. Bu nedenle ben zamanı iyi kullanıyorum ya deyip geri çekilmek yerine bu konu hakkında da çalışın.

3. STRATEJİ
Ben LYS sınavına girmeden önce, sayısal çıkışlı olmamdan kaynaklı olarak edebiyatım çok iyi değildi,  o yıl adı siyasi mertebelerde çokça anılmış yazar ve şairlere dikkat ettim. Nitekim bu şekilde çalıştığım yazarların çoğu sınavda çıktı. Bunun gibi taktikler ve stratejiler geliştirebilirsiniz. YGS için tavsiye edebileceğim taktiklerden biri ise en fazla soruların geldiği konulara çalışın. Matematik için doğal sayılar, köklü sayılar gibi basit işlemler gerektiren konularda eksiğiniz olmasın. Türkçe için paragraf çözme yeteneğinizi geliştirin. Sosyalde genel kültür olarak zaten bildiğimiz konuları ezberleyin, felsefeyi es geçmeyin. Fen bölümü için formül ezberleyin. Tek formül gereken kısım fen bana göre. Formüle göre bazı çıkarımlarda bulunabiliyorsunuz bu nedenle rahatça doğru yanlış sorularını yapabilirsiniz. Genel olarak herkesin yapabileceği konuları yaptığınız kısıma geldikten sonra kimsenin yapamayacağı kısıma geçin. Problemler çoğu kişisinin sorunlu olduğu bir konudur. Matematikte rahat 15 soru yapabilir kısma geldikten sonra en zor konuya çalışın. Ve onları da mutlaka yapabilecek seviyeye gelin. Arada kalan konulara ise zamanınız kalınca çalışın. Böylece sınavda hem net kazanmış olacaksınız hem de standart sapma sayesinde sıralamada yükseleceksiniz.

4. SAYISAL-SÖZEL AYRIMI
Ya abi ben fenciyim niye sosyal çözeyim? gibi mal mal triplere girmeyin. Dershane zamanında hocalarım beni sürekli 4 e 1 oran var Eda, fen çözme diye uyarırlardı. Sınava eşit ağırlıktan hazırlanıyordum ve YGS için çözmem gereken bölümler türkçe, matematik, sosyaldi. Ama ben lisede sayısal bir eğitim gördüğüm için fen biliyordum ve fen de çözüyordum. Okul hayatımda görmüş olduğum coğrafya ve tarih konularını hatırlamadığım için sosyalde yüksek netler çıkaramıyordum. Bu nedenle sınavda zamanım kaldığında fen çözüyordum. Hocalarım da bana dört fen sorusu bir sosyal sorusu ediyor, fen çözme sosyal çöz diyordu. Elbette haklılık payları var. Fakat çözdüğüm fen soruları da bana artı olarak puan getiriyordu. Aynı zamanda sıralamamı etkiliyordu. Bu nedenle sadece alanınızla alakalı soruları çözüp bırakmayın. Dışarıda kalan bölümü de çözün. Özellikle benim gibi sosyal de çok iyi olmayıp fen de iyi olanlar fen neti getirsin. Ya da tam tersi.

5. BAŞ DÖNDÜREN DİN SORULARI
Özellikle sözel ve tm öğrencileri din sorularına çalışsın. Şunu yazarken cidden gülüyorum ya. Öyle ilginç ve zor sorular soruyorlar ki ben şaşırıyorum baya. Peygamberin doğum yılını falan sor, kolay bir şeyler sor yani. Dinle ilgilenmeyen insanların suçu ne? Zaten din sorularının sınavda ne işi var? Orası ayrı bir tartışma konusu. Ama gerçekten önemsemediğiniz o din soruları eksi 5 net demek oluyor bunu unutmayın.

6. MAL OLMAYIN!
Bunu yazdığım için kırılacak, alınacak kişiler olabilir ama mal olmayın barajı geçin. O kadar zor değil yani 160 soruda 50 doğru yapacaksınız. Zaten sanmıyorum baraj sınırında kalacağını düşünen kişilerin bu yazıyı okuyacağını ama onlara tek tavsiyem mal olmayın... Başka ne denir bilmiyorum. Kendi isteğiyle çalışmayan ve umursamayan insanlara lafım yok. Çalıştığı halde, üniversiteyi kazanmak zorunda olduğu halde ( özellikle devlet) barajı geçemeyen kişilere ne denir gerçekten bilmiyorum. Özel üniversitede okumak gibi bir şansınız varsa zaten kasmayın. Ben bu yazıyı iyi bir üniversitede emek verip okumak isteyenler için yazıyorum.

Umarım faydalı bir yazı olmuştur sizin için. Umarım emeklerinizin karşılığını alırsınız. Hayalleriniz için çabalıyorsanız kesinlikle kazanacaksınız. Ama başkalarının hayallerini gasp ediyorsanız olduğunuz yerde sayacaksınız. Yol yakınken bunu iyi tartın, iyi düşünün.
Sevgiler.

BU YAZILARA DA BAKMALISIN!

11 yorum

  1. Tavsiyeler çok güzel de uygulamak ve baskılarla başa çıkmak bu arada hayatın sınavı gibi bir anlam yüklemek psikolojik olarak çok ağır bir yük.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet işin en zor yanı psikolojik baskı.

      Sil
  2. Güzel tavsiyeler. Ben sınava gireli uzun uzun yıllar oldu, üniversiteyi 1996`da bitirdim, ordan hesapla:) Yeni sistemi tam olarak bildiğimi söyleyemem, genelleme yaparsak; çalışan ama doğru yöntemlerle çalışan herkes başarılı olur. Şunu da görüyorum ki son yıllarda her yere açılan üniversite, fakülte vs. ile artık başarısız olmak çok da mümkün değil. Atlanmaması gereken konu hedef ne, bunu iyi belirlemek lazım. Herhangi bir yerde, herhangi bir bölümde okumak mı yoksa kendine düzgün bir hedef seçip bu doğrultuda çalışmak mı? Konu çok uzun ve bizim gibi eğitim sistemi olmayan ülkeler için çok karmaşık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet üniversite ve bölüm çeşitliliği arttı, öğrencilerin daha rahat olması gerekir. Fakat benim dönemimde bu durum daha fazla baskıya neden oluyordu. Özellikle İstanbul'daki köklü devlet okullarına girebilmek için çok çalışıyor ve strese maruz kalıyorduk. Ne yaparsak yapalım adaletsiz bir yarışın içindeyiz, bu da ayrı bir gerçek.

      Sil
  3. Hepsi de çok önemli. Bol bol deneme çözmek şart. Her şeyden önce o sınava girerken kendine güvenmeli, sınavın kendinden önemli olmadığını bilmeli insan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özgüven ve rahatlık çok önemli. Özellikle sınav anında stresi olabildiğince azaltmak ve kendinden emin olmak gerek.

      Sil
  4. Teşekkürler. KPSS için de bir paylaşım bekliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En yakın zamanda onun hakkında da bir yazı hazırlarım.

      Sil
    2. İlginiz için teşekkürler

      Sil
  5. ÖSS ye hazırlandığım günler geldi aklıma. Kesinlikle düzenli çalışılmalı ve bol bol sorular çözülmeli. Denemelerde özellikle yanlış yapılan sorular için geriye dönüp bir konu tekrar yapılmalı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, olabildiğince net çıkarmaya çalışmak gerek.

      Sil