Diş Teli Tedavim | BÖLÜM 2



21 Nisan 2014 tarihinde tellerim takıldı. En çok merak edilen ve sorulardan bir tanesi de tellerin takılırken acıyıp acımadığı yönünde... Bu soruya tel takma işlemini hızlıca anlatarak cevap vermek istiyorum.

 Kesinlikle acıya dair bir durum yok arkadaşlar. Çünkü size acı verecek bir durum yok ortada. Her şey oldukça basit ve kolay bir tel takma işleminden ibaret. Öncelikli olarak braketler diş yüzeyine yapıştırılarak başlanıyor işleme. Diş yüzeyi temizlendikten sonra yapışkan bir sıvı sürülüyor ardından braketler o sıvının üzerine konuluyor ve lazerle braketler sabitleniyor. Hiçbir acı yok burada. Yalnızca ağzınızı açıp bekliyorsunuz. Çok kısa süren bir işlem zaten. Braketler dişlerinize yerleştirildikten sonra tel braketlerden geçirilerek takılıyor. Benim öncelikli olarak üst dişlerime braket takıldı alt dişlerim tedavi başladıktan 3 ya da 4 ay sonra halledildi. Genelde öncelikli olarak üst çene halledilir. Aynı seansta alt dişlerinize de tel takılmayabilir. Anlattığım gibi en fazla on dakika süren bir işlem bu ve herhangi bir rahatsızlık duymuyorsunuz. Teller takıldıktan sonra dişlerinizin yüzeyindeki o metal şeyler dilinize ve ağzınıza garip geliyor. Buna alışmanız en fazla bir hafta sürer ardından hiç tel varmış gibi hissetmezsiniz. İlk birkaç gün tellerin dişlerinizde oluşturmuş olduğu basınçtan dolayı ağrı olabilir veya sızlama olabilir. Dişlerinizle bir şey ısıramayabilirsiniz, yemek yemekte zorlanabilirsiniz. Bunlar gayet doğal ve iki üç güne geçen ufak problemler. Korkmanıza veya tedirgin olmanıza gerek yok. Tel konusunda yaşanan tek problem her ay teller sıkılaştırıldığında veya değiştirildiğinde yaşanan o basınçtan dolayı meydana gelen ağrı ve sızlamalar. Bende öyle büyüteceğim bir ağrı olmadı. Teller takıldı ve okuduğum şeyler beni o kadar korkutmuştu ki yemek yiyemeyeceğim diye çok üzülmüştüm. Ama öyle olmadı. İlk gün gayet yedim sadece ısıramadım dişlerimdeki gerginlikten dolayı. Tüm tedavim boyunca da beni rahatsız eden bir ağrı, sızı olmadı. Çok rahat bir şekilde atlattım tedavimi. Kişiden kişiye tedavinin şekli değiştiği için etkileri de değişebilir. Ama katlanamayacağınız ve sizi oldukça rahatsız eden bir acı yok. Yalnızca ağrı sizi rahatsız edebilir onu da doktorunuzun önerdiği bir ağrı kesici ile yok edebilirsiniz. Tabi bu noktada psikoloji de çok önemli. Çünkü kendinizi tel tedavisinden önce ruhsal olarak kötü bir deneyim olduğuna, zorlu bir süreç olduğuna inandırırsanız sizin için öyle geçer. Ama benim için çok rahat bir süreçti. Tek şikayetim keşke daha ufak yaşlarımda bu tedaviyi gerçekleştirme fırsatım olsaydı. 

Teller takıldıktan sonra doktor bir sürü uymanız gereken kurallardan bahsediyor. Bana da hepsinden bahsetti. Uydum mu? Hayır! Kötü örnek olmak gibi olmasın tabi ama çok da bir olayı yok o kuralların. Kendinizi kasmadan biraz dikkat etmeniz ve braketleri kıracak hayvanlıkla yemek yememeniz yeterli olur. Zaten o braketleri nasıl kırıyorlar anlam veremiyorum. Tellerinizle fındık falan mı kırmaya çalışıyorsunuz? Gazoz kapağı açmak gibi ekşınlara mı giriyorsunuz? Böyle şeyler yapmayın arkadaşlar. Gerek yok yani. 2,5 yıl süren tedavim de beni korkutan tek şey bira içip ( içmemem gerekiyordu) sonra dişlerimi fırçalamadan uyuyup ( dişlerimi fırçalamam gerekiyordu) sabaha hafif aralanmış ağzımdan dışarıya selam veren telimdi. Telim kırılmıştı, braketlerde bir problem yoktu. Yine ucuz yırttığım günlerden biriydi anlayacağınız. Hemen gittim doktoruma telimi değiştirdi ve sorun halloldu. O gün anladım ki birayı içtikten sonra dişlerimi fırçalayıp yatmam gerekiyor. Böyle böyle tecrübe edinip neler yapıp yapmayacağınızı anlıyorsunuz. Ama işin ucunu çok da kaçırmayın. Verdiğiniz onca paraya acıyın. Ona göre tellerinize iyi bakın. Peki tellerinize nasıl iyi bakabilirsiniz?

Tel tedavisinin en önemli unsuru temizliktir. Bunu bütün doktorlar bağıra çağıra söylüyor. Burada sabırlı ve özverili olmanız gerekiyor. Çünkü kabul edelim günde üç defa diş fırçalamak çok zor! Bunu geçtik tel tedavisinde her yemek yedikten sonra dişlerinizi fırçalamanız gerekiyor. Ben altı öğün yemek yiyorum ne yapmalıyım şimdi? Temizlik olayı gerçekten büyük bir sıkıntı. Özellikle üşengeç bir insansanız... Ben öyleydim. Ve kendimi okuduğum şeylerle korkutmaya çalıştım bir süre. İşte temizliğe yeteri kadar önem vermezseniz telleriniz çıktıktan sonra dişlerinizi sararmış ve lekeler içinde bulursunuz efsaneleri gibi... Bu gerçekten korkunç bir durum. Telleri uzun bir süre dişleriniz daha güzel gözüksün ve doyasıya gülün diye takıyorsunuz sonra estetik olarak korkunç bir sorunla karşılaşıyorsunuz. Lekeler, sararmalar, çürükler... Bu liste uzayıp gidebilir. Sürekli aklıma bu durumu getirip kendimi diş fırçamın kollarına atıyordum. Ama hiçbir zaman her yemek yedikten sonra diş fırçalayan her ayrıntısına kadar temiz tutmaya çalışan biri olmadım. En fazla günde iki defa dişlerimi fırçaladım. Bir sabah bir akşam... Teller için üretilmiş diş fırçalarını kullandım. Ve arayüz denilen ufak, tellerin aralarını temizlemek için üretilen fırçalardan aldım. Bunları da günde iki defa kullanmaya özen gösterdim. Çünkü tellerin girintili çıkıntılı yerleri çok ve buralarda yemek artıkları kalıyor. Bu yemek artıklarını tamamen olmasa da temizlemek gerekiyor. Benim gibi üşengeç bir insan bile yaptıysa bunu sizde yapabilirsiniz dostlarım. İnancım tam! Florlu bir diş macunu kullanın. Ağız çalkalama suyu kullanmadım ben ama doktorunuza danışın. Braketlerinize zarar verecek bir ürün kullanmayın dişlerinizde. Temizliğe elinizden geldiğince önem gösterin çünkü ağızda koku olabiliyor. Teller buna müsait bir ortam yaratıyor. O teller ağzımdan çıkarken bir koku geldi burnuma ölüyordum neredeyse. Siz düşünün gerisini...

Tellerin ilk ve son zamanları zorlu geçer. İlk zamanları dişlerinizin görüntüsü zaten kötüyken üstüne bir de metaller yapıştırılınca daha korkunç gelir gözünüze. Gülmekten, konuşmaktan çekinirsiniz. Ama kendinizi rahatlatın ve dediğim gibi özgüvene sahip olun ki çok yıpratmayın kendinizi. Bu dönem de geçecek diye bakın. Çok çabuk geçip gidiyor çünkü. Son zamanlarında ise lastik takma gibi bir sıkıntısı var.

Lastikleri düzenli kullanın arkadaşlar. Ben iki ay boyunca lastik kullandım. Ve gerçekten düzenli kullandım. Yemek yerken çıkarıp yemek yedikten sonra hemen geri taktım. Bu sürekli tak çıkar olayı üşengeç ve minnoş bedenimize zarar veriyor ama pes etmeyin. Lastikleri düzgün bir şekilde kullanın. Tedavi sürenizi azaltan bir durum lastikler! Okuduğum yorumlarda falan lastik konusunda çok zorlanan arkadaşlar gördüm ama benim rahat geçmişti. Ben bir sorunla karşılaşmadım. Lastikleri teker teker kullandım. İki tane üst üste takan manyaklar da varmış. Gerek yok böyle heyecanlara...

Doktorun yapın dediği çoğu şeyi yaparak, söz dinleyerek ve çeşitli heyecanlardan uzak durarak rahat bir tedavi süreci geçirdim. 2,5 yılı gözümde hiç büyütmedim. Kolayca geçti benim için. Umarım şuan tel takan arkadaşlarım için de kolay geçer. Tel takmayı düşünen arkadaşlarım ise çok geçmeden tedaviye başlasınlar. Çünkü diş problemleri hassas ve önemli bir konu. Olay sadece estetik değil. 

Benim size önerilerim, tavsiyelerim bu kadar. Eğer merak ettiğiniz sorularınız, danışmak istediğiniz bir konu varsa daedmier@gmail.com 'dan veya yorum yazarak bana ulaşabilirsiniz. Umarım yardımcı olabilmişimdir. Biraz olsun kafanızdaki soruları gidermişimdir. Kendinize iyi bakın. Bol şanslar diliyorum tedavi süreciniz boyunca!




6 yorum

  1. Gelmiş geçmiş olsun Eda.Bol bol gülümsemelerin olsun ;)
    Yazını kızıma okutacağım ona da takılması gerekiyor biraz korku vardı endişeye hiç gerek olmadığı belli anlattığına göre.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çoook teşekkür ederim. Erken yaşta taktırmaya gayret edin bence. Korkulacak veya endişe duyulması gereken hiçbir problem yok. Umarım kızınız da sağlıklı bir gülüşe ulaşır.

      Sil
  2. Benim miniğe ileride diş teli takılabilir tabii bu tamamen benim varsayımım ama endişe etmiyor da değilim her ay yazmışsın, doktora götürmek sancılı olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genel olarak her ay düzenli bir şekilde kontrole gitmesi gerekiyor. Bazen 2 ayda bir bazen 2 hafta bir olmak üzere değişebiliyor tabi. Bu nedenle hem eve yakın olması hem de zamanında gidilmesi lazım. Belki ilerleyen zamanlarda taktırabilirsiniz.

      Sil
  3. Bende tam 2 yıl takmıştım ve iyi ki takmışım.Ayrıca lise zamanları ideal bir zaman.Yaş çok büyümeden takmak lazım.
    Hem o kadar korkulacak bir şey değil.Hatta ben dişçiye gitmeyi sevmezdim ama tel tedavisinde o kadar sık gidiyordum ki bir süre korku falan kalmadı.Çünkü sadece dişlerine bakıp yeni lastik veriyorlardı o kadar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, telin hiçbir zorluğu yok aslında. Bir süre sonra ağzında tel olduğunu unutuyorsun bile bazen. Gerekliyse mutlaka yapılması gereken bir tedavi bence. Çok geç kalınmamalı.

      Sil