Diş Teli Tedavim | BÖLÜM 1

by - 10/04/2016



3 ekim, 15.00 ' da artık gözlüklü ve telli çirkin kız değildim. Yalnızca gözlüklü çirkin kızdım.
2,5 yıldır devam eden tel tedavimi dün resmen sonlandırdım. Nasıl mutluyum nasıl heyecanlıyım anlatamam. Sanki aynada gördüğüm bu dişler bana ait değilmiş gibi geliyor. Sonuç aklımı aldı götürdü adeta. Aynada kendime bakınca şaşırıyorum bu ben miyim diye. Reklam sunuyormuş gibi konuştum ama gerçekten öyle yani. Sürekli aynadan geçerken durup gülüyorum, gülerek fotoğraf çekiniyorum hatta konuşurken bile gülüyorum. Sanırım bu durum bir hafta böyle devam edecek. Ayrıca ağzım bomboşmuş gibi hissediyorum. Onca metal yığını ağzımdan çıktıktan sonra bir hafifledim sanki. Dilim sürekli dişlerime gidiyor, tel varken hissettiğim o pürüzler olmayınca bir garipsiyorum ara ara. Hep denilir ya tel büyük bir işkence ama sonucu için katlanılır. Doğruymuş o. Bu sonuç için onca zahmete katlanılırmış gerçekten. Şimdi gelelim o katlandığım 2,5 yıla ve neler yaşadıklarıma...

Benim dişlerim çocukluğumdan beri çapraşık bir bozukluğa sahipti. Çenemin yapısı itibariyle küçük ve dar olmasından dolayı çıkan dişler kendine yer bulamıyor ve saçma sapan yerlere ilerliyordu. Çenemdeki basınçtan dolayı dişlerim kendilerine yer bulamadıkları için sürekli birbirinin üzerine çıkıyordu. Bu da şekil olarak çapraşıklığa neden oldu. Eğer ailem bu konuda daha bilinçli olmuş olsaydı ve diğer etkenlerde olumlu yönde seyretseydi küçük yaştan tedaviye başlayıp öncelikli olarak çenemdeki problem halledilebilirdi. Çeşitli tedavilerle çenem biraz daha genişletilebilir ve diğer dişler için yer açılabilirdi. Böylesi hem daha sağlıklı hem de daha kalıcı bir yöntem olurdu. Fakat o yıllarda ortodontik tedavi hakkında çok bilgi sahibi olmamak ve tedavinin her maddi kesime hitap etmemesinden dolayı tel hikayem bugünlere aksadı.

Çenemdeki problemi halletmek için artık çok geçti. 17 yaşındaydım ve kemikler yerine oturduğu için çenemi genişletmek pek mümkün değildi. Burada çocuk yaşta ortodontik tedavi görülmesinin önemini bildiriyorum ve altını çiziyorum! 17 yaşına gelmiştim, dişçilerden pek haz etmiyordum ve artık görünüşüm bana gayet normal geliyordu. Tel tedavisine başlamaya pek sıcak bakmıyordum. Ama çevremden gelen yapmalısın etmelisin tepkileri üzerine bu yola adım attım. Bu noktada önerim özgüvenli olmanız yönünde. Nasıl yani? Hangi yaşta bu tedaviye başladığınız önemli değil. Başlamadan önce evet benim bu tedaviye ihtiyacım var ve böyle bir probleme sahibim diyebilmelisiniz. Ardından bu yaşa kadar sahip olduğunuz o problemi benimsemeli ve kabul etmelisiniz. Onu kurtulmak zorunda olduğunuz bir şey gibi düşünmek tedavi boyunca zorlanmanıza neden olabilir. Bu nedenle bu kusuru kabul edip onunla yaşayabileceğinizi idrak edin. Ve kendinize özgüveniniz olsun. Bu benim diyebilin! Canavar dişlerimle bu benim! Bunlardan kurtulmak zorunda değilim yalnızca sağlık açısından bir sorun teşkil edebileceği için bu tedaviye başlıyorum diye düşünün ki olay bu zaten. Ardından ağzınıza takılmış o metallerle aynaya baktığınızda hiçbir şeyin değişmediğini görürsünüz. Öteki türlü kusurunuzu öne çıkaran ve sizi çirkinleştiren bir etken olarak tanımlarsınız tellerinizi. Bu durumda size tedavi boyunca ruhsal açıdan rahatsızlık verir. Çünkü çevreden gelecek olan her tepkiyi enerji olarak öncelikle siz üzerinize çekiyor olacaksınız. Eğer sizinle şişko diye dalga geçiliyorsa dalga geçilmesi gereken bir durumda olduğunuzu düşündüğünüz içindir. Bunu aklınızdan çıkarmayın!

Eveeeet, konumuza dönelim. Uzun araştırmalar sonucunda ( bu nokta da önemli, hem maddi açıdan hem de evinize yakınlık açıdan uygun bir yer bulmalısınız tedaviniz için) ortodontik tedavim için uygun bir yer buldum. Kendimden eminim,bu tedaviyi gerçekleştirmek istiyorum ve gerçekleştireceğim yeri de buldum her şey mükemmel ilerliyordu. Doktorumla tedavim hakkında uzun uzun sohbetler ettim. Dikkat etmem gereken şeyler, bana nasıl bir yöntem uygulanacağı hepsi hakkında konuştuk. Dişlerime baktı ve incelemeler yapıldı, dişlerime ne gibi işlemler uygulanacağı hakkında bazı bilgiler verdi. Tel takmadan önce ağzım komple elden geçirildi. Çürük dişlere dolgu yapıldı, diş taşları temizlendi, üst çenemden iki tane diş çekildi. Diş çekilme durumu sizi hiç korkutmasın çekilirken uyuşturdukları için hiçbir şey hissetmedim. Ama kanla baya bir içli dışlı oluyorsunuz. Ben o gün iki dişi de aynı anda çektirdim, ağzımda pamuklar taksiciyle bir muhabbetim vardı ne siz sorun ne ben söyleyeyim. Bu arada dişlerimin çekilmesinin nedeni de bahsettiğim gibi çenem dar ve dişlere yer yok. Bu nedenle köpek dişlerim olması gerektiği yerde değil daha üst pozisyondalardı. Böylece iki diş çekilerek köpek dişlerimin aşağıya inmeleri sağlanacaktı.

Tel seçimi daha doğrusu braket seçimi konusu da önemli, o noktaya da değinmek istiyorum. Telden önce dişlerim görmesi gereken işlemleri gördü ve tel tedavisine başlamak için hazırdım. Nasıl bir tel seçeceğimi doktorumla beraber karar verdik. Benim dişlerim oldukça problemli olduğu için dişlerin arkasına yerleştirilen braket seçeneğini eledik. O daha çok ufak problemler için kullanılmaya uygun bir seçenekti. Porselen braketler yani yarı şeffaf braket seçeneğini de eledik. Çünkü porselen braketler metal braketlere göre daha hassas. Uyguladığı basınç daha az ve dediğim gibi benim dişlerim oldukça problemli olduğu için en dayanıklı braket olan metal braketi tercih ettim. Ama eğer sizin benim kadar büyük bir çapraşıklık probleminiz yoksa porselen braketleri tercih edebilirsiniz. Şeffaf oldukları için görüntü açısından daha hoş açıkçası fakat onun da bazı dezavantajları var. Tel tedavisinde temizlik oldukça önemli oraya da değineceğim ama eğer porselen braket takacaksanız sizin daha da üzerinde durmanız gerekiyor. Çünkü braketler yemiş olduğunuz bol soslu bir yemekten dolayı, çaydan, sigaradan, kahveden veya gün içinde dişlerinizi fırçalamayı unutmanızdan dolayı çok kolayca rengi sararıyor. Dişlerinizden daha sarı bir renge döndüğünde ki 2-3 yıllık bir tedaviden bahsediyoruz bu büyük bir handikap oluyor. Görüntüsü hoş diye tercih ettiğimiz bu braketler daha kötü bir görüntüye yol açıyor. Bu nedenle bol bol dişlerinizi fırçalayın ve braketleri sarartacak şeyler yiyip içmeyin. Bu braketleri takacaksanız tedavinizin en fazla 1-2 yıl süreceğine emin olun.

Tedavim için uygun olan metal braketlere karar verdim. Tedaviye başlamak istiyorum, kendimden eminim. Geriye sadece doktora gidip braketlerimi taktırmam kaldı. Böylece tedavim resmen başlayacaktı. 21 Nisan 2014 'de ilk seansıma, yani tellerimin takıldığı o ilahi odaya gittim. Ve tel tedavim böylece başladı!

Eğer yazının devamını merak ediyorsanız hemen " BÖLÜM 2" ye tık tık! 

Diş Teli Tedavim | BÖLÜM 2

BU YAZILARA DA BAKMALISIN!

3 yorum

  1. Kamu spotu tadında özellikle üçüncü paragraf, faydalı ve güzel bir yazı olmuş. Kaleminize sağlık, sağlıklı günler dilerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için çok teşekkür ederim. Tel taktırmadan önce bende bu tarz yazılar okumaya çalışmıştım hep. Umarım yardımcı olabilmişimdir.

      Sil
  2. bende ortodonti düşünüyorum... ama yıllarca ağzımda kalacağını düşünmek beni korkutuyor...
    şimdi fastbraces onul üner diye bi doktor buldum 5-6 ayda takılacak sadece diyor internet sitesinde.. Eğer olumlu bir tedavi planlarlarsa buradan yazarım..

    YanıtlaSil